Selectieve Onttrekking IJmuiden

In het Binnenspuikanaal van sluizencomplex IJmuiden bouwt Rijkswaterstaat een zoutdam om zoutwater selectief te onttrekken aan het Noordzeekanaal. Met zoutdam IJmuiden voorkomt Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal vanwege het gebruik van Zeesluis IJmuiden.

 

In opdracht van hoofdaannemer Bouwcombinatie SOIJ bouwt Marsé Montage mee aan deze constructie en zorg onder meer voor de stempelramen, verankering constructies en het gordingwerk.

 

Voor het bouwen van de Selectieve Onttrekking zijn vele honderden stalen buispalen aangebracht. Marsé Montage heeft daarvoor de anker- en volgplaten geproduceerd in verschillende formaten en hoeken, en in diktes variërend van 50 tot 90 mm, om de palen te kunnen verankeren.

 

Daarnaast zijn we betrokken bij het verplaatsen van 23 bestaande afmeerpalen van de noord- naar de zuidzijde. Wij hebben de kop van de oude palen afgebrand en deze in onze werkplaats weer als nieuw gemaakt. Schades en deuken werden hersteld, waar nodig zijn er nieuwe stukken in gelast en tot slot zijn de koppen voorzien van een nieuwe coating. De gereviseerde, frisse paalkoppen hebben we vervolgens op de nieuw aangebrachte afmeerpalen gelast aan de zuidzijde van het sluiscomplex. Een knap staaltje hergebruik.

 

Ook al het gordingwerk bij de Selectieve Onttrekking wordt door Marsé Montage opgepakt. Een aantal damwanden had gordingen nodig. Die hebben we niet alleen geproduceerd, maar ook gemonteerd.

 

Zoutdam IJmuiden bestaat uit twee pijlers van maar liefst 27,5 meter groot, 8 meter breed én bijna 3000 ton zwaar. Tussen de pijlers worden vijf betonnen wanden en een stalen deur geplaatst. Benieuwd hoe deze onderdelen in het Binnenspuikanaal worden geplaatst? Bekijk deze video.

 

 

 

Categorie
Waterwerken
Tags
Afmeerpalen, Gordingwerk, IJmuiden, Staalwerk